Een intense reis - The Explorers (ontwikkelgroepen voor hoogbegaafde kinderen die uitgevallen zijn binnen het onderwijs)
Hoogbegaafde kinderen die niet naar school gaan (ook wel “thuiszitters” genoemd) ervaren vaak problemen in het onder wijs die voortkomen uit een mismatch tussen hun behoeften en wat het schoolsysteem biedt. Vaak is er sprake van psychische problemen, maar in sommige ge vallen vertonen kinderen zelfs kenmerken van schooltrauma. De symptomen en signalen die hierbij kunnen optreden variëren, maar hieronder staan enkele veelvoorkomende kenmerken en gedragingen:
- Frustratie en boosheid
- Angst en depressie
- Agressief gedrag
- Intens gedrag (bijvoorbeeld: clownesk gedrag)
- Teruggetrokken gedrag
- Lage zelfwaardering
- Psychosomatische klachten (bijvoorbeeld: hoofdpijn, buikpijn, vage lichamelijke klachten en slaapproblemen)
- Zindelijkheidsproblemen
- Ongezond perfectionisme
- Naar school gaan en/of tot leren komen lukt niet meer
- Plotselinge terugval van schoolresultaten, geheugenproblemen
Vaak is er sprake van door autonome zenuwstelsel aangestuurde traumareacties. Voordat kinderen kunnen leren sturen op het gedrag, is het dus belangrijk dat het lichaam de chronische stress en het trauma heeft losgelaten en er dus sprake is van bewust gedrag
Indien er sprake is van onbewust, trauma gerelateerd gedrag, is het belangrijk dat hier eerst aan gewerkt wordt via traumatherapie. Indien er sprake is van trauma zijn zorgdoelen gedurende de eerste fase van onze begeleiding dan ook altijd voorliggend en wordt er via traumabehandeling en gespecialiseerde, individuele begeleiding gewerkt aan het loslaten van het trauma en hierdoor het verminderen van de hieruit voortkomende kenmerken en gedragingen.
Op het moment dat een kind hier klaar voor is binnen zijn of haar proces, wordt de stap gezet om weer te leren functioneren in een veilige, traumasensitieve groep met gelijkgestemde kinderen.
Onze groepen onderscheiden zich dan ook van andere groepen, omdat de kinderen die bij ons Explorer worden, allemaal klaar zijn voor deze stap!
Onze groepen onderscheiden zich dan ook van andere groepen, omdat de kinderen die bij ons Explorer worden, allemaal klaar zijn voor deze stap!
Hoogbegaafde thuiszitters hebben vaak te maken met een fundamentele disbalans in hun basisbehoeften en executieve vaardigheden. De basisbehoeften (competentie, autonomie en relatie) zijn essentieel voor motivatie en welzijn. Als deze behoeften niet worden vervuld, komen kinderen vaak in een negatieve spiraal terecht. Hoogbegaafde thuiszitters verliezen daardoor hun intrinsieke motivatie, raken gedemotiveerd en vinden het lastig om tot actie te komen en stappen te zetten binnen hun eigen proces.
Executieve vaardigheden zijn de praktische tools die nodig zijn om doelen te bereiken en controle te krijgen over het dagelijks leven. Zonder deze vaardigheden kunnen kinderen hun autonomie, competentie en relaties moeilijk versterken, wat het herstelproces bemoeilijkt.
Begeleiding die gericht is op deze aspecten helpt hen om weer grip te krijgen op hun situatie, hun zelfbeeld te versterken, en de voorwaarden te creëren voor een succesvolle herintegratie in school of een andere vorm van onderwijs.
Executieve vaardigheden zijn de praktische tools die nodig zijn om doelen te bereiken en controle te krijgen over het dagelijks leven. Zonder deze vaardigheden kunnen kinderen hun autonomie, competentie en relaties moeilijk versterken, wat het herstelproces bemoeilijkt.
Begeleiding die gericht is op deze aspecten helpt hen om weer grip te krijgen op hun situatie, hun zelfbeeld te versterken, en de voorwaarden te creëren voor een succesvolle herintegratie in school of een andere vorm van onderwijs.
Waarom The Explorers?
- Kleine groepen met gelijkgestemde kinderen die klaar zijn voor deze stap binnen hun proces
- Traumasensitieve aanpak
- Een gefaseerde aanpak die de ontwikkeling en het herstelproces van het kind volgt: leren (voor het) leven, leren denken, en leren leren.
- Actief werken aan het verkrijgen van balans tussen basisbehoeften (competentie, autonomie en relatie) en executieve vaardigheden
- Op een leuke en passende manier werken aan doelen met betrekking tot activatie
- Combinatie van binnen- en buitenlessen
- Verantwoording: Inzicht in ontwikkeling en behaalde doelen.
- Deskundige begeleiding en een multidisciplinaire aanpak
Lees meer in onze brochure
Samen leven, samen denken, samen leren!
In onze brochures beschrijven wij uitgebreid hoe wij hier bij Een intense reis invulling aan geven.
De eerste brochure is bedoeld voor ouders, scholen, samenwerkingsverbanden en gemeentes. Voor onze mogelijk nieuwe Explorers hebben wij een speciale uitgave!
Vragen of meer informatie? Via het intakeformulier onderaan deze pagina kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen.
Klik op de afbeelding om de brochure te downloaden.